Mocni w działaniu
Ponad 40 lat na rynku

Jak zbudowany jest zawór kulowy?

Budowa zaworu kulowego

Budowa zaworu kulowego

Historia zaworów kulowych nie jest długa (w porównaniu do innych zaworów). Pierwsze konstrukcje tego typu zostały zbudowane w końcówce XIX wieku, a ich masowe zastosowanie w przemyśle datuje się na drugą połowę XX wieku. Szybki rozwój zaworów kulowych związany jest ściśle z zastosowaniem na uszczelnienia najpopularniejszego materiału jakim jest teflon – PTFE. Do dzisiaj teflon jest najczęściej stosowanym i najbardziej uniwersalnym uszczelnieniem kuli w zaworach.


W artykule znajdziesz odpowiedzi na pytania:

  • Z jakich elementów składa się zawór kulowy?

  • Jaka jest budowa zaworu odcinającego 2drogowego?

  • Jaka jest budowa zaworu trójdrogowego?

  • Jaka jest budowa zaworu czterodrogowego?


Zawory kulowe zbudowane są z kilku podstawowych elementów, jakimi są:

  • korpus zaworu (zazwyczaj metalowy z mosiądzu, stali węglowej lub nierdzewnej),

  • kula ( z mosiądzu chromowanego lun stali nierdzewnej),

  • uszczelnienia kuli (najczęściej z teflonu znajdującego się między kulą a korpusem),

  • trzpienia (elementu metalowego łączącego przy pomocy połączenia kształtowego kulę z elementem wykonawczym – rączka lub napędem),

  • uszczelnienia trzpienia (zapobiegającemu wyciekowi medium przez trzpień. W prostych zaworach mogą składać się z jednego oringu, po systemy dynamiczne wielouszczelkowe jak DSS4R jak na poniższym zdjęciu),

  • dławicy (regulowany element zapobiegający wyciekom pomiędzy częścią ruchomą a obudową. Posiadający prostą konstrukcję oraz stopniową sygnalizację zużycia. Za pomocą regulacji możemy również wyeliminować wyciek),

  • elementu wykonawczego (dźwigni do ręcznego przesterowania lub napędu pneumatycznego bądź elektrycznego).

Rysunek techniczny zaworu kulowego

Montaż z podziałem na rodzaj przyłączy zaworu:

dwu drogowe (odcinające) – zawory, w których odcinamy przepływ np. wody do pralki. Medium w nich jedną drogą wchodzi do zaworu a drugą wychodzi i ten przepływ możemy zablokować,

Zawór dwudrogowy - rysunek techniczny

trzy drogowe (mieszające, regulacyjne, przełączające, z odpowietrzeniem) – za pomocą których możemy zmienić kierunek przepływu lub mieszać dwie ciecze w jeden strumień,

Schemat zaworu trójdrogowego

czterodrogowe - (występujące w miarę rzadko).

Rysunek techniczny zaworu czterdorogowego

2022-08-10

Pneumat

Kierownik działu armatury przemysłowej

Autor:
Kamil Baryń
Kierownik Działu
Armatury Przemysłowej

Kierownik działu armatury przemysłowej

Autor:
Kamil Baryń
Kierownik Działu
Armatury Przemysłowej



Zapisz się do newslettera i zyskaj dostęp do największej pneumatycznej bazy wiedzy!


Zyskaj dostęp do najnowszych artykułów, informacji o nadchodzących targach, wydarzeniach i mobilnych szkoleniach oraz promocjach w naszym sklepie internetowym!