Mocni w działaniu
Ponad 40 lat na rynku

Czyszczenie roweru: łańcucha, przerzutek, ramy, hamulców itp.

Jak i czym wyczyścić rower?

Usuń kurz po letnim sezonie rowerowym

Gorące lato i cykliczna eksploatacja np. codzienne dojazdy rowerem do pracy, powodują że systematycznie rower staje się zakurzony i brudny. Zatem jak często należy czyścić rower?

W artykule znajdziesz odpowiedzi na pytania:

  • Czym czyścić łańcuch rowerowy?

  • Czym wyczyścić zębatki w rowerze?

  • Czym czyścić przerzutki w rowerze?

  • Jak wyczyścić rower ze smaru?


Ważna tutaj jest jednak regularność pielęgnacji i mycia poszczególnych elementów roweru, aby chronić go przed brudem i zachować go w nienaruszonym stanie przez długi czas. Brud na łańcuchu rowerowym powoduje oznaki zużycia. Na zabrudzonej ramie rowerowej wilgoć utrzymuje się długo i sprzyja rdzewieniu. Również zabrudzone hamulce, przerzutki i wciągniki nie wpływają dobrze na higienę pracy roweru. Gdy części są bowiem czyste, można je zdecydowanie łatwiej nasmarować i naoliwić.


Uważaj na myjkę wysokociśnieniową

Na początku wydaje Ci się, że użycie myjki wysokociśnieniowej to najlepszy sposób na usunięcie gruboziarnistego i przyklejonego brudu. Należy jednak być bardzo ostrożnym i unikać mycia w ten sposób wrażliwych części roweru, ponieważ łatwo można je uszkodzić. Ze względu na wysokie ciśnienie woda może dostać się do łożysk i spowodować tam rdzewienie. Mycie pod ciśnieniem roweru można spowodować także odpryski na lakierze lub przebarwienia czy też wpłynąć na działanie innych, bardziej zaawansowanych mechanizmów.


Prawidłowe czyszczenie roweru w kilku krokach

Oczywiście do czyszczenia roweru można użyć wielu różnych produktów, my jednak polecamy olej w aerozolu WEICON W 44 T Multi-Spray i WEICON Cleaner Spray S.

Pamiętaj, jeżeli używasz szmatki lub gąbki, aby nałożyć odpowiedni produkt na właściwą część, ponieważ na przykład oleisty W 44 T może zmniejszyć efekt hamowania. W przypadku piast lub przestrzeni zębatek można użyć szczoteczki do zębów. Pomocne są również pierścienie piasty, ponieważ są elastyczne i miękkie.

Z uwagi na fakt, że preparat W44T jest olejem wielofunkcyjnym, można go nakładać na wszystkie smarowane części. Jednocześnie czyści i smaruje, a także chroni przed korozją i wodą. Systematyczne używanie, zapewni że łańcuch, zębatka i rama będą optymalnie pielęgnowane.

Z kolei odtłuszczacz w sprayu Cleaner Spray S warto użyć do kół i szczęk hamulcowych. Cleaner Spray S usuwa oleiste i tłuste zabrudzenia oraz zapewnia bezpieczeństwo hamulców. Ponadto ten spray odtłuszczający sprawdzi się przy pracach konserwacyjnych łańcucha i elementów zmiany biegów.

Brudny rower najlepiej wyczyścić środkami marki WEICON
Wyczyszczona obręcz rowerowa po zastosowaniu sprayu Cleaner Spray S
Brudna rama rowerowa - dowiedz się, czym wyczyścić
Czysty mechanizm przerzutek
Zabrudzona korba rowerowa
Odpowiednio wyczyszczone i nasmarowane części rowerowe zwiększają komfort jazdy rowerem

Pogoda znów jest cieplejsza, a drogi suche - to najlepsze warunki do rozpoczęcia nowego sezonu kolarstwa szosowego. Zapowiadają się dłuższe wycieczki w krótkich koszulkach i spodenkach na szelkach. Ale zanim to nastąpi, rower powinien być odpowiednio konserwowany. Ponieważ właściwa pielęgnacja i konserwacja roweru szosowego jest niezbędna. Wyjaśniamy, jak to może konkretnie wyglądać na poniższych przykładach:

Zabezpiecz śruby za pomocą WEICONLOCK AN 302-44

1. Mocowanie bloków do butów do rowerów szosowych

Najpierw pokażę przykład mocowania bloków do butów do rowerów szosowych za pomocą śrub M6 x 10 mm, aby zapobiec ich przypadkowemu poluzowaniu. Zalecamy użycie WEICONLOCK AN 302-44 - środka do zabezpieczania gwintów opracowanego specjalnie do stali nierdzewnej, aluminium i powierzchni ocynkowanych. Ten typ nadaje się do prawie wszystkich typowych połączeń śrubowych w rowerach szosowych i górskich.

Duża kropla WEICONLOCK AN 302-44 jest nakładana na początek gwintu na śrubie. Po nałożeniu, środek do zabezpieczania gwintów rozprowadza się wokół gwintu.

Teraz można zamontować bloki do buta roweru szosowego. Po wyrównaniu i dokręceniu śrub, blokada zaczyna twardnieć po kilku minutach.


2. Mocowanie koszyków na bidon

Aluminiowe nitonakrętki są stosowane w ramach rowerów wyścigowych, np. do mocowania koszyków na bidon. To połączenie śrubowe jest narażone na duże obciążenia, np. wibracje, pozostałości napojów, pot lub wpływy środowiska.

Aby uniknąć uszkodzenia gwintu i koszyka na butelkę, dokręć połączenie śrubowe ręcznie z niewielkim wyczuciem.

Używam tu również środka do zabezpieczania gwintów WEICONLOCK AN 302-44. Zabezpiecza on połączenie śrubowe przed poluzowaniem. Duża kropla jest nakładana na początku gwintu.

Oba koszyki na bidon są bezpiecznie zamontowane.


Zastosowanie zaawansowanej technologicznie pasty montażowej WEICON Anti-Seize do różnych materiałów

1. Łatwa wymiana pedałów

Aby łatwo wymienić pedały, do gwintów zwykle używa się smaru do łożysk tocznych. Po sprawdzeniu pedałów używam pasty montażowej WEICON Anti-Seize High-Tech do gwintów (9/16″). W porównaniu do smaru, pasta montażowa ma większy efekt separujący, np. w przypadku połączeń wykonanych z aluminium i stali. Nakładam pastę montażową równomiernie, równomiernie obracając gwint lub klucz sześciokątny.

Rozprowadzam równomiernie pastę montażową WEICON Anti-Seize High-Tech na gwincie korby, obracając ją do przodu i do tyłu. Po ręcznym dokręceniu, dokręcam połączenie śrubowe kluczem dynamometrycznym.


2. Czyszczenie powierzchni hamowania

W regularnych odstępach czasu czyszczę powierzchnie szczęk hamulcowych środkiem WEICON Brake Cleaner. Rozpylam go na czysty ręcznik papierowy.

Bardzo ważne: Środek do czyszczenia hamulców należy zawsze najpierw rozpylić na ręcznik papierowy lub szmatkę i użyć go do usunięcia zabrudzeń. Zapobiega to przypadkowemu zabrudzeniu łożysk lub innych punktów smarowania, gdy środek czyszczący jest rozpylany bezpośrednio.

Pocieram powierzchnie kilka razy w jednym kierunku ręcznikiem papierowym.

Tutaj wyraźnie widać zużycie hamulców i brud, który został usunięty z porów powierzchni hamulcowej.

Oleiste i tłuste zabrudzenia na ramie i osprzęcie można również delikatnie usunąć za pomocą środka do czyszczenia hamulców.


Odrestaurowany klasyczny rower

Renowacja holenderskiego roweru retro

Używany rower z 1958 roku odrestaurowany przy użyciu produktów WEICON. Sprawny rower jest absolutną koniecznością, dlatego konieczne było pilne przywrócenie go do formy. Choć początkowo nie wyglądało to obiecująco, udało mu się uratować ten zardzewiały holenderski rower z końcówki lat 50-tych. Po kilku godzinach pracy miał nowy rower single speed lub cafe racer w modnym stylu retro. Do renowacji użyto głównie produktów WEICON.


Regeneracja ramy

Po całkowitym demontażu, rozpoczęto renowację ramy. Stara warstwa farby została zeszlifowana ręcznie, a następnie powierzchnia została wyczyszczona naszym środkiem do czyszczenia powierzchni. Repair Stick Steel został użyty do naprawy uszkodzonych obszarów. Następnie powierzchnia została ponownie oczyszczona środkiem do czyszczenia powierzchni, a na koniec kilkakrotnie pokryta powłoką Rust Protection 2000 PLUS w kolorze antracytowym.

Korba rowerowa zardzewiała
Klasyczna rama, która wymaga renowacji
Zardzewiały i zaniedbany rower, który należy odrestaurować

Regeneracja części dodatkowych

W kolejnym kroku wyczyszczono osłonę łańcucha środkiem do czyszczenia powierzchni i wypolerowano ją. Następnie koła łańcuchowe również zostały wyczyszczone, przeszlifowane, zagruntowane cynkiem w sprayu, a następnie pomalowane sprayem aluminiowy. Ta sama procedura została zastosowana do elementów wykończeniowych: wyczyszczone, przeszlifowane, zagruntowane cynkiem w sprayu i na koniec pomalowane. Felgi i hamulce zostały oczyszczone i wypolerowane. Odnowiono również linki hamulcowe i wymieniono osłonę ochronną.

Oczyszczony, wypolerowany, zagruntowany cynkiem i pomalowany sprayem aluminiowy mechanizm korbowy
Odrestaurowana i zabezpieczona środkiem antykorozyjnym rama roweru w stylu retro

Montaż

Następnie zmontowano ramę i nasmarowano łożyska główki ramy, suportu i kół smarem WEICON Al-F, po czym ponownie je założono. Chwyty, dzwonek i przedni hamulec musiały zostać przymocowane do kierownicy, a kierownica do ramy. Należało również zamontować nowe błotniki i koła z nowymi dętkami i oponami. Nowy łańcuch został spryskany sprayem do łańcuchów i linek, a następnie zamontowano osłonę łańcucha. Po zamontowaniu części wykończeniowych, reflektora i nowego siodełka praca została zakończona.

Komplet wysokiej jakości produktów do odreasturowania roweru

2022-09-09

Pneumat

Autor:
Marcin Wolski
Starszy doradca
ds. Techniczno – Handlowych

Starszy doradca ds. Techniczno - Handlowych

Autor:
Marcin Wolski
Starszy doradca
ds. Techniczno – Handlowych




Zapisz się do newslettera i zyskaj dostęp do największej pneumatycznej bazy wiedzy!


Zyskaj dostęp do najnowszych artykułów, informacji o nadchodzących targach, wydarzeniach i mobilnych szkoleniach oraz promocjach w naszym sklepie internetowym!