- Siłowniki beztłoczyskowe (liniowe)
Siłowniki liniowe (beztłoczyskowe) serii SMARTLINE
- Info
- Bestsellery
Produkt zaprojektowany i wdrożony do produkcji przy współudziale środków z Unii Europejskiej
Siłowniki liniowe serii SmartLine to bardzo zaawansowane technologicznie siłowniki beztłoczyskowe, przystosowane do pracy w najbardziej wymagających aplikacjach. O stopniu skomplikowania produktu i wysokim reżimie, narzuconym przez dostawców komponentów, świadczy fakt, że sam proces przygotowawczy wprowadzenia siłowników liniowych do produkcji (szkolenia, oprzyrządowanie, urządzenia testujące) trwał ponad pół roku. Obecnie, w bardzo krótkim czasie (24 do 48 godzin) wykonamy dla Państwa siłowniki o zakresach średnic Ø16 do Ø63mm i skoku nawet do 6000mm!!!.
Siłowniki beztłoczyskowe znajdują zastosowanie w aplikacjach wymagających dużej prędkości przesuwu elementu roboczego, w tym przypadku tzw. „wózka”. Dużą zaletą siłowników beztłoczyskowych serii SLN i SLNP jest ich dwukrotnie dłuższy skok, dzięki czemu często znajdują zastosowanie przy cięciu różnego typu folii, tworzyw sztucznych czy też przy przenoszeniu lekkich elementów na duże odległości. Siłowniki beztłoczyskowe ze sprzężeniem mechanicznym wykonane są z rozciętej tulei oraz tłoka połączonego z wózkiem jeżdżącym po profilu.
Ideą serii SmartLine jest możliwość szybkiego i nieskomplikowanego przystosowania siłownika liniowego do specyficznych wymagań klienta. Dlatego w tej serii właściwie nie występuje pojęcie „siłownika niestandardowego”. Modularna budowa poszczególnych elementów siłownika liniowego umożliwia dowolne konfigurowanie finalnego produktu, według żądań klienta. A wszystko to w bardzo atrakcyjnej cenie i terminie realizacji, niedostępnym u innych dostawców na polskim rynku. Ponieważ siłownik liniowy SmartLine jest produktem elitarnym, dostarczany jest z dokładną instrukcją montażu i użytkowania - oczywiście w języku polskim.
Siłowniki liniowe (beztłoczyskowe) - zastosowanie
Siłowniki liniowe SmartLine przeznaczone są do przemieszczania ładunków masowych, zarówno do skrajnych położeń siłownika jak i (za pomocą odpowiednich zaworów) do położeń pośrednich. Dla prawidłowego doboru zaworów i osprzętu skontaktuj się z Działem Sprzedaży firmy Pneumat System.
Siłowniki liniowe (beztłoczyskowe) - transport i przechowywanie
Siłowniki liniowe SmartLine ze względu na swoją konstrukcję wymagają szczególnej uwagi podczas transportu i przechowywania. Przy siłownikach o długich skokach (powyżej 1000 mm) w transporcie i magazynowaniu należy zadbać o podparcie siłownika na całej długości (np. odpowiednia paleta). Siłownik liniowy musi być bezwzględnie zabezpieczony przed ryzykiem przypadkowego obciążenia lub uszkodzenia przez inne składowane lub transportowane przedmioty. Podczas dłuższego przechowywania siłownik beztłoczyskowy należy zabezpieczyć przed wpływem niekorzystnych czynników zewnętrznych, takich jak gwałtowne zmiany temperatur, zapylenie, woda, oleje, itp.
Siłowniki liniowe (beztłoczyskowe) - dane techniczne
Pokrywy, Profil i Tłok: | aluminium anodowane |
Uszczelnienia tłoka: | standard NBR - V < 1m/s, opcja VITON V>1m/s |
Taśma uszczelniająca i maskująca: | stal nierdzewna |
Pozostałe uszczelnienia: | tworzywo sztuczne |
Temperatura otoczenia: | -10st do +80st. C (opcja ATEX) |
Temperatura medium: | od 0 do +40st. C |
Przyłącza powietrza: | M5,1/8’’,1/4’’,3/8’’ |
Ciśnienie pracy: | 0,5 – 8 bar |
Przefiltrowane sprężone powietrze: | max.50um |
Średnice tłoka: | 16-63mm |
Skoki robocze: | Ø25 - 63mm - 5700mm; Ø16mm - 4200mm |
Oferta siłowników liniowych
Napędy liniowe SMARTLINE są napędami z tłokiem cylindrycznym: wąskie jarzmo łączy tłok z saniami roboczymi, które przenoszą główne siły i momenty obciążające.
Taki napęd liniowy wyróżnia się znacznie zwiększonym okresem eksploatacyjnym. Kolejnym atutem napędów SMARTLINE jest zwarta konstrukcja, stabilność pracy oraz wysokiej jakości taśma uszczelniająca.
Siłownik beztłoczyskowy typu SLN:
SLN : z wąskim wózkiem o różnych średnicach
SLN – G : siłownik idealnie sprawdzający się przy dużych obciążeniach. Ciśnienie robocze siłowników SLN-G mieści się w zakresie 0,5 ÷ 8 bar. Pokrywa i obudowa wykonana została z anodyzowanego aluminium. Smarowanie tego typu siłowników nie jest wymogiem
SLN – TN2 typu Tandem – identyczne parametry jak przy siłowniku typu SLN - G
Siłownik beztłoczyskowy typu SLNP:
SLNP z szerokim wózkiem dostępny w modelach o różnych średnicach
SLNP – G z prowadzeniem
SLNP – R z prowadzeniem rolkowym
Siłownik beztłoczyskowy typu RLF:
Ofertę uzupełnia kompleksowy pakiet akcesoriów na który składają się m.in. : łapy, podpory pośrednie, mocowania czy czujniki położenia.
Czym są siłowniki beztłoczyskowe?
Siłowniki beztłoczyskowe to napędy liniowe, w których siła z tłoka jest przenoszona przez zabierak sprzężony z tłokiem mechanicznie, magnetycznie lub cięgnem. W siłowniku beztłoczyskowym można uzyskać większe przemieszczenia niż w napędzie tłokowym ze względu na brak zjawiska wyboczenia tłoczyska. Charakterystycznym przedstawicielem tej grupy jest siłownik ze sprzężeniem mechanicznym z przeciętą wzdłuż tuleją cylindra, w której przemieszcza się tłok sprzężony mechanicznie z zewnętrznym suwakiem.
Pneumat System produkuje napędy liniowe z prowadnicami z łożyskowaniem kulkowym, rolkowym lub ślizgowym – w zależności od Państwa potrzeb. Napędy liniowe wykorzystujące prowadzenie kulkowe gwarantują jednak nieporównywalnie mniejsze tarcie podczas ruchu, co ma przełożenie na ich trwałość oraz efektywność całego cyklu. Każde z rozwiązań ma swoje zalety oraz wymagania. Przykładowo wykorzystanie wózka jako pręta w siłowniku liniowym przeciwdziała wypadaniu kulek z obiegów w trakcie montażu/demontażu.
Wysokiej jakości prowadnice liniowe są podstawą długoterminowej bezawaryjnej pracy napędu liniowego tj. utrzymania niezmiennie wysokiej precyzji działania. Ze względu na przeznaczenie siłowników liniowych, nasze prowadnice przystosowane są do bardzo dużych obciążeń. W przypadku np. prowadzenia kulkowego, płynność ruchu zrealizowana została poprzez dostosowanie bieżni biegowej, budowy oraz samej konstrukcji obiegu kulek. Wymienione prowadnice nie zabierają zbyt dużo miejsca, a nieoceniona wydaje się stabilizacja nierównomiernych parametrów obciążeń kierunkowych dla niezrównanie płynnego ruchu ciągłego siłownika. Napędy liniowe posiadające prowadzenie kulkowe ze stali, pracują przy niskim oporze z uwagi na zoptymalizowaną obróbkę kulek. Ma to bezpośrednie przełożenie na mniejsze koszty eksploatacyjne napędu liniowego.
Zastosowanie napędów liniowych
Siłowniki liniowe wykorzystywane są w różnych gałęziach przemysłu m.in. w przemyśle motoryzacyjnym (np. w aplikacjach do przesuwania podwozia samochodu na linii montażowej).
Ponadto siłowniki liniowe stosowane są w przemyśle spożywczym, tworzyw sztucznych, maszynowym czy meblarskim. Bardzo dobrze sprawdzają się przy pozycjonowaniu elementów w różnych środowiskach pracy, dzięki czemu ich wykorzystanie w przemyśle wydaje się nieograniczone.
Budowa siłowników beztłoczyskowych
Budowa siłowników beztłoczyskowych z cięgnami w rodzaju liny lub taśmy oraz konstrukcji z przeciętą tuleją cylindryczną opiera się na tłoku uszczelnionym za pomocą pierścieni w kształcie litery U.
Każdy liniowy siłownik beztłoczyskowy posiada amortyzację pneumatyczną, która wyhamowuje pęd tłoka i zabezpiecza przed mechanicznym uszkodzeniem elementów siłownika. Szczelność tulei cylindrycznej w strefie znajdującej się między suwakiem i pokrywami zapewnia odchylenie uszczelek, pod wpływem sprężonego powietrza. Owy przesuw tłoka w stronę lewą bądź prawą odbywa się poprzez doprowadzenie sprężonego powietrza do otworów umieszczonych w pokrywach siłownika. Siłowniki z serii Smart Line New w standardzie wyposażone są w magnes na tłoku, który pozwala na bezstykową sygnalizację położenia tłoka.
Dobierz produkt wypełniając formularz dla najbardziej popularnych wersji siłowników znormalizowanych.
Opiekunem kategorii jest:
Piotr Szmit
Product Manager
E-mail: silowniki@pneumat.com.pl
Biogram
Do firmy Pneumat przyjął się w 2017 roku. Odpowiedzialny jest za dział napędów pneumatycznych, zapewniający wsparcie w obszarze doboru siłowników stosowanych w różnorodnych aplikacjach przemysłowych. Stale poszerzający swoją wiedzę techniczną w zakresie pneumatyki siłowej.
Opiekunem kategorii jest:
Piotr Szmit
Product Manager
E-mail: silowniki@pneumat.com.pl
Do firmy Pneumat przyjął się w 2017 roku. Odpowiedzialny jest za dział napędów pneumatycznych, zapewniający wsparcie w obszarze doboru siłowników stosowanych w różnorodnych aplikacjach przemysłowych. Stale poszerzający swoją wiedzę techniczną w zakresie pneumatyki siłowej.
Skontaktuj się z nami wybierając interesujący Cię region
Faq - Siłowniki beztłoczyskowe - Najczęściej zadawane pytania
Podstawowa różnica między siłownikami beztłoczyskowymi i tłoczyskowymi jest taka, że nie posiadają tłoczyska. Zaletą siłowników beztłoczyskowych jest brak efektu wyboczenia tłoczyska. Daje nam to możliwość produkowania siłowików o bardzo dużych skokach. Jako polski producent siłowników beztłoczyskowych możemy wyprodukować siłowniki do skoku ponad 5700mm.
Różnicą jest też budowa siłowników. Napęd beztłoczyskowy składa się z pięciu podstawowych elementow: pokrywy lewej, pokrywy prawej, profilu, tłoka sprzeżonego z wózkiem, taśmy uszczelniającej i maskującej.
Siłowniki beztłoczyskowe potrzebują dużo mniej miejsca do zabudowy niż siłowniki tłoczyskowe znormalizowane ISO 6431/15552 - oszczędność miejsca to nawet 50%.
Kolejny podpunkt to różnica w sile siłówników. Siłowniki beztłoczyskowe posiadają jednakową siłę w obu kierunkach ruchu, dlatego, że z obu stron mają identyczną powierzchnię tłoka. Siłowniki beztłoczyskowe mogą przenosić duże momenty zginające i siły poprzeczne oraz pracować z prędkością kilku m/s czego nie potrafią siłowniki tłoczyskowe.
Odpowiedając na pierwsze pytanie to siłowniki beztłoczyskowe nie posiadają konkternych norm wymiarowych jak np. siłowniki tłoczyskowe. Kupując siłowiki tłoczyskowe znormalizowane różnych producentów mamy pewność pełnej zamienności co do wymiarów zewnętrzynch danego siłownika. Przed zakupem siłownika beztłoczyskowego musimy zawsze sprawdzić wymiary zewnętrzne, ponieważ tak jak wspomniałem w pierwszej części odpowiedzi siłowniki beztłoczyskowe nie są znormalizowane wymiarowo. Różnią się długością, wysokością, szerokością oraz otworami montażowymi.
W swojej ofercie posiadamy siłowniki beztłoczyskowe serii Smart Line New w dwóch wersjach: z wąskim i szerokim wózkiem. Jako jedyna firma produkująca siłowniki beztłoczyskowe w Polsce jesteśmy w stanie dostarczyć siłowniki w 24h o średnicy tłoka od 16mm do 63mm.
Siłowniki z serii Smart Line New standardowo wyposażone są w uszczlenienia z NBR - daje nam to możliwość pracy siłownika w temperaturze od -10st. C do +80st.C.
Jeżeli temperatura pracy, gdzie zamontowany jest siłownik beztłoczyskowy przekracza +80st.C trzeba wówczas zastosować uszczelniania ze specjalnego materiału, w przypadku siłowników Smart Line New jest to matriał z kauczuka fluorowego potocznie mówiąc VITON.
Stosując uszczelnienia siłownika z VITONU mamy gwarancję że siłownik, który pracuje w temperaturze powyżej +80st.C nie zostanie uszkodzony. Maksymalna chwilowa temperatura pracy dla siłowników beztłoczyskowych to +100st.C.
Siłowniki liniowe to napędy liniowe, które swoje zastosowanie znajdą przy pracy szybkiej i długoskokowej. Wersje podstawowe z prowadzeniami kształtowymi produkujemy w 24H w skokach do 6 metrów i średnicach tłoka D16-63. Wersje z systemami prowadzącymi są przewidziane do aplikacji bardziej wymagających np. z większą częstotliwością pracy lub zapyleniem.
Siłowniki SLPNG oraz SLNG posiadają prowadzenie ślizgowe. SLNP/H2 posiada prowadzenie na łożyskach kulkowych i max dopuszczalne obciążenie 7500N. SLNPR posiada prowadzenie na łożyskach rolkowych i sprawdzi się w aplikacjach w zapyleniu. Przy aplikacjach wymagających pracy z prędkością ponad 1m/s zalecamy zastosowanie uszczelnień vitonowych o niższym współczynnik tarcia i specjalnego smaru.
Siłowniki beztłoczyskowe są zbudowane z profila i pokryw z przyłączami powietrza oraz wózka połączonego z tłokiem. Za uszczelnianie i zabezpieczenie przez zabrudzeniami odpowiedzialne są oprócz uszczelnień, taśmy wewnętrzna i zewnętrzna.
Budowa siłownika liniowego: tłok sprzężony z wózkiem pracuje w tulei cylindrowej i przekształca ciśnienie zasilania w ruch posuwisto zwrotny. Każdy siłownik beztłoczyskowy posiada amortyzację pneumatyczną, która wyhamowuje tłok w skrajnych położeniach skoku i zabezpiecza przed mechanicznym uszkodzeniem elementów siłownika. Pokrywy posiadają otwory zasilające i otwory montażowe. Napęd doszczelniony jest za pomocą taśm uszczelniających. Wersje na łożyskach bazują na standardowych wersjach SLN (wąski wózek) i SLNP (szeroki wózek).
Nieregularne ruchy, nadmierne wibracje, zwiększona nieszczelność, brak zdolności do osiągnięcia pełnego skoku lub problemy z kontrolą prędkości mogą wskazywać na problem z siłownikiem.
Tak, ale ważne jest wybranie modelu przystosowanego do pracy w wysokich temperaturach i stosowanie odpowiednich smarów.
Tak, wszystkie w siłowniki beztłoczyskowe w naszej ofercie są wyposażone w tłok magnetyczny i mogą współpracować z czujnikami położenia.
Kluczowe parametry to wartość momentów – rodzaj prowadzenia, skok roboczy, prędkość i charakter pracy oraz warunki otoczenia.