Mocni w działaniu
Ponad 40 lat na rynku

Siłowniki i jednostki elektryczne FESTO

  • Produkty
Wielkość:
45 - 60
Skok:
od 10 - od 80 MM
Gwint na tłoczysku:
M6 - M10X1,25
Ocena średnia:
Pneumat System nie weryfikuje treści opinii zamieszczanych na stronie internetowej.
Liczba wariantów: 17
Wielkość:
32 - 60
Skok:
od 50 - od 500 MM
Gwint na tłoczysku:
M8 - M12x1,25
Ocena średnia:
Pneumat System nie weryfikuje treści opinii zamieszczanych na stronie internetowej.
Liczba wariantów: 38
Wielkość:
25 - 60
Skok:
od 25 - od 500 MM
Gwint na tłoczysku:
M6 - M12x1,25
Ocena średnia:
Pneumat System nie weryfikuje treści opinii zamieszczanych na stronie internetowej.
Liczba wariantów: 78
Wielkość:
50 - 63
Skok:
od 100 - od 400 MM
Gwint na tłoczysku:
M16X1,5
Ocena średnia:
Pneumat System nie weryfikuje treści opinii zamieszczanych na stronie internetowej.
Liczba wariantów: 80
Ciężar dodatkowy na 10 mm skoku:
od 34 - od 17 g
Ciężar podstawowy dla 0 mm skoku:
od 1125 - od 615 g
Czas pracy ciągłej:
100 %
Ocena średnia:
Pneumat System nie weryfikuje treści opinii zamieszczanych na stronie internetowej.
Liczba wariantów: 28
Wielkość:
45 - 60
Maks. prędkość:
od 0.6 - od 0.25 M/S
Luz cofania:
od 150 MIM
Ocena średnia:
Pneumat System nie weryfikuje treści opinii zamieszczanych na stronie internetowej.
Liczba wariantów: 38
Wielkość:
45 - 60
Maks. prędkość:
od 0.24 - od 0.25 M/S
Luz cofania:
od 150 MIM
Ocena średnia:
Pneumat System nie weryfikuje treści opinii zamieszczanych na stronie internetowej.
Liczba wariantów: 16
Wielkość:
45 - 75
Maks. prędkość:
od 1 - od 0.65 M/S
Luz cofania:
od 50 MIM
Ocena średnia:
Pneumat System nie weryfikuje treści opinii zamieszczanych na stronie internetowej.
Liczba wariantów: 17
Wielkość:
20 - 46
Maks. prędkość:
od 0.19 - od 1.05 M/S
Luz cofania:
od 20 MIM
Ocena średnia:
Pneumat System nie weryfikuje treści opinii zamieszczanych na stronie internetowej.
Liczba wariantów: 36
Manager Rozwoju Produktu

Opiekunem kategorii jest:
Mateusz Kędzierski
Manager Rozwoju Produktu
tel.: 518 307 858
email: mateusz.kedzierski@pneumat.com.pl

Biogram

Absolwent Politechniki Poznańskiej (kierunek Mechatronika na Wydziale Budowy Maszyn i Zarządzania) posiadający ponad 12-letnie doświadczenie w dziedzinie pneumatyki i automatyki przemysłowej. Wyspecjalizowany w doborze i optymalizacji układów pneumatycznych. W firmie Pneumat. odpowiedzialny za rozwiązania FESTO.

Manager Rozwoju Produktu

Opiekunem kategorii jest:
Mateusz Kędzierski
Manager Rozwoju Produktu
tel.: 518 307 858
email: mateusz.kedzierski@pneumat.com.pl

Biogram

Absolwent Politechniki Poznańskiej (kierunek Mechatronika na Wydziale Budowy Maszyn i Zarządzania) posiadający ponad 12-letnie doświadczenie w dziedzinie pneumatyki i automatyki przemysłowej. Wyspecjalizowany w doborze i optymalizacji układów pneumatycznych. W firmie Pneumat. odpowiedzialny za rozwiązania FESTO.



Faq - Siłowniki i jednostki elektryczne FESTO - Najczęściej zadawane pytania

Napędy serii EPCS (Electric Cylinder Precision Compact) od Festo charakteryzują się wysoką precyzją i kompaktową budową, co sprawia, że są idealne do zastosowań, gdzie przestrzeń jest ograniczona i wymagana jest precyzyjna kontrola ruchu. Główne cechy to:
  • wysoka precyzja pozycjonowania: Dzięki zintegrowanym systemom pomiarowym i precyzyjnym śrubom pociągowym
  • kompaktowa konstrukcja: Pozwala na instalację w miejscach o ograniczonej przestrzeni
  • zastosowania: Idealne do operacji montażowych, automatyzacji laboratoriów oraz aplikacji wymagających precyzyjnego ruchu liniowego
Napędy EPCC (Electric Cylinder Compact) różnią się od innych cylindrów Festo głównie swoją budową i specyfikacjami, które obejmują:
  • Budowa - EPCC są zaprojektowane jako bardziej kompaktowe i ekonomiczne rozwiązanie w porównaniu do innych modeli, oferując przy tym dostateczną precyzję i siłę dla wielu standardowych aplikacji.
  • Integracja - łatwiejsza integracja z istniejącymi systemami PLC dzięki standardowym opcjom komunikacyjnym.
  • Zastosowanie - najczęściej stosowane w prostych aplikacjach przemysłowych, gdzie koszt i przestrzeń są kluczowymi czynnikami.
Napędy serii ESBF (Electric Cylinder Standard High Force) są idealne do aplikacji wymagających dużych obciążeń dzięki:
  • wysokiej siły - mogą generować znacznie większe siły w porównaniu do standardowych cylindrów elektrycznych, dzięki mocniejszym śrubom pociągowym i silnikom
  • trwałość i wytrzymałość - zaprojektowane do pracy w trudnych warunkach przemysłowych z długą żywotnością komponentów
  • elastyczność zastosowań - możliwość użycia w prasowaniu, ciągnięciu, a także w zadaniach wymagających precyzyjnego przemieszczenia dużych obciążeń
Integracja napędów EPCO (Electric Cylinder Compact Optimized) z automatycznymi liniami produkcyjnymi może być wykonana przez:
  • interfejsy komunikacyjne - wykorzystanie standardowych protokołów takich jak IO-Link, EtherCAT, które umożliwiają łatwą integrację z większością systemów kontrolnych
  • programowanie - możliwość zaprogramowania precyzyjnych sekwencji ruchów, które mogą być łatwo synchronizowane z innymi operacjami na linii produkcyjnej
  • dostosowanie parametrów - regulacja prędkości, przyspieszenia, i pozycjonowania w zależności od specyficznych wymagań procesu produkcyjnego
Napędy EGSC (Electric Slide Compact) charakteryzują się wysoką precyzją i prędkością ruchu. Zawierają wysokiej jakości prowadnice z recyrkulacją kulek, które zapewniają płynny i precyzyjny ruch nawet przy wysokich prędkościach. Idealne do zastosowań, gdzie szybkie i precyzyjne pozycjonowanie jest kluczowe, np. w montażu komponentów elektronicznych, operacjach pakowania i innych zautomatyzowanych zadaniach.
Napędy EGSS (Electric Slide Standard) oferują standardową precyzję i siłę, będąc odpowiednie do większości aplikacji przemysłowych. Są ekonomiczne - efektywnym rozwiązaniem dla zastosowań, które nie wymagają ekstremalnych parametrów pracy. Najczęściej używane w środowiskach przemysłowych, takich jak fabryki, linie montażowe, gdzie nie występują ekstremalne warunki operacyjne.
Napędy EGSL (Electric Slide Long-stroke) są przystosowane do poprawy automatyzacji przez:
  • długi skok - możliwość realizacji długich przemieszczeń w jednym cyklu operacyjnym, co jest idealne do aplikacji wymagających dużych ruchów liniowych
  • wysoka precyzja i powtarzalność - zapewniają one doskonałą precyzję pozycjonowania, co jest kluczowe w zaawansowanych procesach produkcyjnych
  • szybka integracja - łatwa integracja z różnymi systemami sterowania dzięki modułowym opcjom komunikacyjnym
Typowe problemy z napędami EGSK (Electric Slide Mini) obejmują:
  • zużycie mechanizmu - regularne inspekcje i wymiana zużytych części (np. prowadnic, śrub) mogą zapobiegać większości problemów
  • błędy pozycjonowania - kalibracja systemu sterowania mogą zminimalizować błędy pozycjonowania
  • interferencje elektryczne - stosowanie odpowiednich filtrów i ekranowanie kabli może ograniczyć problemy związane z zakłóceniami elektromagnetycznymi
Środki bezpieczeństwa przy używaniu ELGA-TB-KF powinny obejmować:
  • zabezpieczenia mechaniczne - instalacja osłon i barier ochronnych wokół ruchomych części napędu
  • systemy E-stop - implementacja systemów awaryjnego zatrzymywania, które mogą być aktywowane manualnie lub automatycznie
  • regularne szkolenia operatorów - zapewnienie, że wszyscy użytkownicy są odpowiednio przeszkoleni w obsłudze napędu i świadomi potencjalnych zagrożeń
Rekomendowane procedury konserwacji dla EGSS obejmują:
  • regularne smarowanie - smarowanie prowadnic i śrub napędowych w regularnych odstępach czasu, aby zapobiegać tarcia i zużycia
  • czyszczenie - usuwanie zanieczyszczeń z komponentów napędu, szczególnie z prowadnic i śrub, które mogą akumulować pył itp.
  • inspekcja - regularne sprawdzanie stanu elektrycznego i mechanicznego komponentów, aby wcześnie wykryć i rozwiązać potencjalne problemy
Integracja napędów EGSL z PLC może być optymalizowana przez:
  • wykorzystanie protokołów komunikacyjnych - takich jak EtherCAT czy PROFINET, które umożliwiają szybką i efektywną komunikację między napędem a PLC
  • konfiguracja odpowiednich parametrów - ustawienie odpowiednich limitów prędkości, przyspieszenia i pozycjonowania w zależności od wymagań procesu
  • synchronizacja z systemami wizyjnymi - integrowanie z sensorami i kamerami dla automatycznego dostosowywania parametrów pracy w odpowiedzi na zmieniające się warunki operacyjne
Napędy EPCS są idealne do aplikacji robotycznych dzięki:
  • precyzji i powtarzalności - oferują wysoką precyzję i powtarzalność ruchów, co jest krytyczne w robotyce, szczególnie w zadaniach wymagających precyzyjnego pozycjonowania i manipulacji
  • kompaktowości - ich małe wymiary są zaletą w konstrukcjach robotycznych, gdzie przestrzeń jest ograniczona i każdy milimetr ma znaczenie
  • szybkiej reakcji i adaptacji - szybkość odpowiedzi na komendy sterujące i zdolność do adaptacji w dynamicznie zmieniających się warunkach operacyjnych znacznie zwiększają efektywność robotów
Przed pełną integracją systemową, dla napędów EGSK zalecane są następujące procedury testowania:
  • testy funkcjonalne - sprawdzenie wszystkich podstawowych funkcji napędu, w tym ruchów wzdłużnych, reakcji na polecenia sterowania, oraz precyzji pozycjonowania
  • testy obciążeniowe - poddanie napędów maksymalnym obciążeniom operacyjnym lub nawet ich przekroczenie w kontrolowanych warunkach, aby upewnić się, że mogą one wytrzymać rzeczywiste warunki pracy
  • symulacje warunków pracy - imitacja warunków, w jakich napędy będą używane, w tym zmiany temperatur, wilgotności czy obecności zanieczyszczeń, aby ocenić ich wpływ na działanie napędów
Dla zapewnienia maksymalnej trwałości i minimalnego zużycia napędów ELGA-BS-KF zaleca się:
  • regularne konserwacje - wprowadzenie harmonogramu regularnych przeglądów i konserwacji, które obejmują czyszczenie, smarowanie i kontrolę zużycia komponentów
  • zastosowanie odpowiednich materiałów - użycie komponentów wykonanych z materiałów odpornych na warunki przemysłowe, w tym wysokie temperatury, korozję czy agresywne środki chemiczne
  • optymalizacja parametrów pracy - dostosowanie prędkości, przyspieszenia i innych kluczowych parametrów operacyjnych do minimalizacji obciążeń i zwiększenia efektywności
Oprogramowanie Festo dla napędów EGSS oferuje funkcje integracyjne takie jak:
  • łatwa konfiguracja i programowanie - intuicyjne interfejsy i kreatory ustawień pozwalają na szybką konfigurację napędów, zmniejszając czas potrzebny na uruchomienie systemu
  • diagnostyka i monitoring w czasie rzeczywistym - oferuje narzędzia do monitorowania stanu i wydajności napędów, co pozwala na szybką interwencję w przypadku wykrycia problemów
  • integracja z systemami SCADA i MES - możliwość łatwej integracji z systemami nadzoru i zbierania danych produkcyjnych, co zwiększa przejrzystość procesów i pozwala na lepsze zarządzanie produkcją
Napędy ELGE-TB mogą znacząco poprawić precyzję w zaawansowanych aplikacjach montażowych dzięki:
  • wysokiej precyzji ruchów - precyzyjne śruby napędowe i prowadnice kulowe zapewniają dokładne pozycjonowanie nawet w mikroskalach
  • powtarzalności procesowej - wysoka powtarzalność ruchów minimalizuje błędy i zwiększa spójność procesów montażowych
  • szybkiej reakcji na komendy - odpowiednie dla zastosowań wymagających szybkiego dostosowania ustawień, np. przy zmianie serii produkcyjnych
Napędy EGSC są idealne do optymalizacji operacji pick-and-place przez:
  • dynamiczne działanie - szybkie przyspieszenia zapewniają efektywne przenoszenie komponentów między stacjami
  • precyzyjne pozycjonowanie - możliwość dokładnego umieszczania przedmiotów, co jest kluczowe w aplikacjach wymagających wysokiej precyzji
  • Programowalność - możliwość łatwego programowania sekwencji ruchów, co pozwala na elastyczne i szybkie dostosowanie do zmieniających się wymagań produkcji
Wyzwania związane z integracją napędów EGSL w systemach robotycznych obejmują takie zagadnienia jak:
  • kompleksowość konfiguracji - precyzyjne dostosowanie napędów do współpracy z różnymi elementami systemu robotycznego może być trudne i czasochłonne
  • zarządzanie wieloma osiami - koordynacja pracy wielu napędów EGSL, pracujących na różnych osiach, wymaga zaawansowanych algorytmów sterowania
  • integracja sensoryczna - włączenie czujników i systemów wizyjnych do pracy z napędami, co wymaga precyzyjnej kalibracji i programowania
Środki bezpieczeństwa przy używaniu EGSK w środowiskach wysokiego ryzyka obejmują:
  • zabezpieczenia mechaniczne - instalacja barier ochronnych i osłon na ruchome części napędu
  • systemy awaryjnego zatrzymywania (E-stop) - implementacja łatwo dostępnych przycisków E-stop, które pozwalają na natychmiastowe zatrzymanie napędu w przypadku awarii
  • regularne audyty bezpieczeństwa - przeprowadzanie regularnych ocen ryzyka i audytów bezpieczeństwa, aby upewnić się, że wszystkie środki ochronne są na bieżąco i skuteczne
Regularna konserwacja napędów ELGA-TB-KF przynosi korzyści takie jak:
  • przedłużenie żywotności urządzenia - zapobiega przedwczesnemu zużyciu komponentów przez regularne smarowanie i czyszczenie
  • zwiększenie niezawodności - minimalizacja przestojów i awarii dzięki wczesnemu wykrywaniu i naprawie potencjalnych problemów
  • optymalizacja wydajności - utrzymanie napędów w idealnym stanie operacyjnym, co zapewnia ich maksymalną efektywność
Zalecana częstotliwość konserwacji zależy od intensywności użytkowania i warunków operacyjnych, ale zazwyczaj przeglądy powinny być przeprowadzane co najmniej raz w roku lub po każdych 10,000 godzinach pracy.
Efektywne zarządzanie ciepłem w napędach EPCS, szczególnie podczas intensywnych operacji, obejmuje:
  • zastosowanie odpowiednich smarów - używanie smarów o wysokiej wydajności termicznej, które pomagają redukować tarcie i akumulację ciepła
  • instalacja systemów chłodzenia - w zależności od intensywności zastosowania i środowiska, może być konieczne użycie dodatkowych systemów chłodzenia, takich jak wentylatory czy chłodnice
  • optymalizacja parametrów pracy - regulacja prędkości i przyspieszenia napędu w taki sposób, aby zminimalizować generowanie ciepła przez silniki i inne komponenty
  • regularne przeglądy termiczne - monitorowanie temperatury napędu za pomocą czujników termicznych i kamer termowizyjnych, co pozwala na szybkie identyfikowanie i reagowanie na potencjalne problemy z przegrzewaniem
Zminimalizowanie wpływu wibracji na działanie napędów EGSS wymaga:
  • Stabilne montowanie: Użycie solidnych podstaw montażowych i systemów amortyzujących, które mogą absorbować i redukować przekazywane wibracje.
  • Zastosowanie elementów tłumiących: Instalacja tłumików wibracji i elementów elastomerowych w kluczowych punktach napędu, co pomaga w izolacji mechanicznej.
  • Regularne kontrole i utrzymanie: Zapewnienie, że wszystkie śruby i mocowania są odpowiednio dokręcone i nie dochodzi do luzowania elementów, co mogłoby zwiększać wibracje.
  • Precyzyjne ustawienia operacyjne: Dostosowanie prędkości i przyspieszenia pracy napędu w taki sposób, aby zminimalizować ryzyko rezonansu i innych efektów wibracyjnych.
Niezbędne procedury kalibracyjne dla napędów ELGE-TB obejmują:
  • kalibrację czujników pozycji - regularne sprawdzanie i kalibracja czujników, które monitorują położenie napędu, zapewniając, że dane wyjściowe są dokładne
  • ajustowanie parametrów silnika - finałowe ustawienia parametrów sterowania silnikiem, w tym prędkości obrotowej i momentu obrotowego, aby zapewnić precyzyjne i płynne działanie
  • testy przesuwu - przeprowadzenie pełnych cykli pracy napędu, aby upewnić się, że wszystkie ruchy są wykonane z oczekiwaną precyzją i bez niepożądanych odchyłek
  • synchronizację z systemem sterowania - upewnienie się, że napęd jest odpowiednio zsynchronizowany z głównym systemem sterowania, co jest kluczowe w zintegrowanych aplikacjach
Integracja napędów ELGR z systemami wizyjnymi pozwala na:
  • automatyczne pozycjonowanie - systemy wizyjne mogą identyfikować położenie i orientację obiektów, co pozwala napędom na automatyczne dostosowanie swoich ruchów w celu dokładnego pozycjonowania czy montażu
  • kontrolę jakości - automatyczne sprawdzanie jakości wykonanych operacji, np. poprzez weryfikację właściwego montażu elementów
  • optymalizację procesów - możliwość szybkiego reagowania na zmieniające się warunki operacyjne i dostosowanie parametrów pracy napędów w czasie rzeczywistym
Przy użytkowaniu napędów EPCO w środowiskach o wysokim ryzyku należy zastosować:
  • pełne osłony - osłanianie ruchomych części napędu, aby zapobiec przypadkowym kontaktem
  • redundantne systemy sterowania - implementacja redundantnych ścieżek sterowania i zasilania, aby zapewnić ciągłość operacji nawet w przypadku awarii jednego z systemów
  • systemy awaryjnego zatrzymywania - instalacja i regularne testowanie systemów E-stop, aby umożliwić szybkie zatrzymanie napędu w przypadku awarii lub innego niebezpiecznego zdarzenia
  • regularne szkolenia i instruktaże - upewnienie się, że wszyscy operatorzy są odpowiednio przeszkoleni w obsłudze napędów, znają procedury bezpieczeństwa i potrafią reagować w sytuacjach awaryjnych
Napędy EGSL, dzięki swojej kompaktowej budowie i wysokiej precyzji, są idealne do automatyzacji zadań w trudno dostępnych miejscach, a pozwala na to:
  • kompaktowy rozmiar - pozwala na instalację w ograniczonych przestrzeniach, gdzie większe napędy nie mogłyby być efektywnie zastosowane
  • wysoka precyzja ruchów - zapewnia dokładność niezbędną w złożonych lub precyzyjnych aplikacjach, takich jak montaż w ciasnych przestrzeniach
  • modułowość i elastyczność - możliwość konfiguracji napędów dla specyficznych wymagań aplikacji, co obejmuje różne zakresy ruchu, prędkości, czy opcje montażowe