- Smarownice pneumatyczne-automatyczne
Smarownice pneumatyczne - automatyczne
- Info
- Bestsellery
Bestsellery w tej kategorii
Spis treści:
Smarownica - definicja
Smarownica, zwana potocznie naolejaczem mgły olejowej, jest ważnym elementem w układach utrzymania ruchu. Nasze smarownice sprężonego powietrza są stosowane wszędzie tam, gdzie nadrzędnym systemem napędzane są różne urządzenia, narzędzia i maszyny.
Smarownice pneumatyczne odgrywają bardzo ważną rolę w układach pneumatycznych, gdyż zapewniają prawidłowe ich funkcjonowanie poprzez smarowanie mgłą olejową. Użycie smarownicy pneumatycznej ma przełożenie na zmniejszenie tarcia, zabezpieczenie przed korozją, poprawę szczelności oraz żywotności układu czy trwałości napędów pneumatycznych.
Smarownica pneumatyczna poprzez celowe dławienie strumienia powietrza, a tym samym wytworzenie podciśnienia między otworem dozującym, miesza olej z powietrzem, czego wynikiem jest mgła olejowa. Śruba dozująca smarownicy reguluje ilość podawanego oleju.
Niedostateczne smarowanie może być przyczyną tarcia elementów w układach sprężonego powietrza, nadmiernej i przyspieszonej eksploatacji łopatek, uszczelnień, strat mocy itd.
W niektórych modelach smarownica działa na zasadzie dyszy Venturiego. Ilość oleju, który jest doprowadzany do instalacji, reguluje się za pomocą pokrętła regulacyjnego. Dzięki wskaźnikowi napełnienia oleju operator ma możliwość wizualnej kontroli dostarczanego oleju.
Naolejacze pneumatyczne stosowane są w systemach, które cechuje duża prędkość i ciągłość pracy. Ich wykorzystanie pozwala na kontrolę wielkości środka smarnego, na który jest zapotrzebowanie ze strony aplikacji. Olej zostaje odmierzony, rozpylony za pośrednictwem sprężonego powietrza, gdzie także może zostać z nim połączony. Olej smarownicy automatycznej może także zostać podniesiony ze zbiorniczka dzięki zwężce Venturiego. Przefiltrowane powietrze i olej znajdują się pod ciśnieniem i transferowane są przez uszczelki, przez co nie ma możliwości przeniknięcia zanieczyszczeń z atmosfery do wnętrza systemu.
Oferujemy duży wybór smarownic sprężonego powietrza generujących mgłę olejową z opcją zautomatyzowanego tankowania zbiorniczka pod ciśnieniem, dzięki czemu nie jest wymagane opróżnianie instalacji z powietrza.
Rodzaje smarownic pneumatycznych
Oferujemy duży wybór smarownic, dostępnych w kilku różnorodnych seriach. Naszym klientom proponujemy:
Smarownica pneumatyczna serii Standard
Naolejacz powietrza o gwincie od G1/4 do G1. Rozmiarom odpowiadają wielkości przepływów mieszczące się w przedziale od 2600 do 8200 Nl/min. Naolejacz pneumatyczny Standard o różnych pojemnościach zbiorników dla max ciśnienia równego 15 bar.
Smarownice pneumatyczne serii Standard Mini
Naolejacze dla gwintów G1/8 i G1/4 i przepływu 700 Nl/min. Stała pojemność zbiornika wynosząca 28cm3.
Smarownice pneumatyczne serii Futura
Innowacyjne produkty automatyczne Futura posiadają opcję zautomatyzowanego tankowania zbiornika dzięki instalacji węża zasilającego do nypla znajdującego się w górnej części urządzenia. Smarownica pneumatyczna po przyciśnięciu nypla za pomocą dyszy Venturiego zasysa olej z głównego zbiornika i napełnia zbiorniczek smarownicy. Nie ma potrzeby spuszczania powietrza z sieci. Dla tego typu smarownic automatycznych zalecamy zastosowanie oleju. Naolejacz powietrza o gwintach od G1/4 do G1. Zapewniamy bardzo duży asortyment dodatków do elementów serii futura.
Smarownice pneumatyczne serii Flowline
Produkty dla ciśnienia max 12 bar i roboczego 10 bar. Smarownica pneumatyczna z poliamidowym dozownikiem oleju i korpusem wykonanym z aluminium. Smarownice automatyczne flowline posiadają standardowe uszczelnienie NBR, a temperatura medium nie powinna przekroczyć 60°C. Naolejacz pneumatyczny o zakresie gwintów od G1/4 do G1. Realny przepływ wynosi między 1500 a 2500 l/min. Polecanym olejem jest olej do narzędzi pneumatycznych. Wśród części zamiennych do tej serii smarownic znajdą Państwo obudowy, zbiorniki, szklanki, zestawy uszczelnień, uchwyty czy zestawy połączeniowe.
Naolejacz powietrza serii Multifix-Mini
Smarownica pneumatyczna tej serii dla gwintów G1/8 i G1/4 przyjmuje stały przepływ na poziomie 1010 l/min. Naolejacze powietrza dostępne z dozownikiem oleju wykonanym z poliamidu i szkła. Mosiężne smarowniczki o uszczelnieniu NBR dla ciśnień maksymalnych 16 i 20 bar – w zależności czy smarownica jest z tworzywa, czy metalu. Wśród osprzętu znajdą Państwo zestaw połączeniowy, łączniki, zbiorniki czy kopułki.
Smarownice liniowe
Smarowniczka dla gwintu G1/4, temperatury medium i pracy wynoszącej max 50°C oraz ciśnienia pracy między 2 a 6 bar. Zbiorniczek oleju smarowniczki wykonany został z poliwęglanu.
Smarownice pneumatyczne serii Flowmatik
Naolejacze powietrza, których przepływ nominalny wynosi od 500 do nawet 1500 l/min. Smarownice G1/4, G3/8 i G1/2.
Smarownice serii flowmatik Ultra
Naolejacze mgłą olejowa od G1/4 do G1 wykonane z polikarbonatu. Smarownica pneumatyczna dla maksymalnej wartości przepływu 5000l/min.
Instalacja smarownicy pneumatycznej
Do gwintowanego przyłącza smarownicy, które znajduje się na dnie urządzenia należy podłączyć wąż zasilający.
W momencie wciśnięcia przycisku, dzięki specjalnej dyszy, realizowane jest zassanie oleju z głównego zbiornika, by następnie napełnić pojemnik ze środkiem smarującym.
Aby naolejacz pneumatyczny działał poprawnie, obligatoryjnie musi być choćby minimalny przepływ powietrza. Smarowniczki mają zautomatyzowane dozowanie oleju na wcześniej przyjętym poziomie, wprost proporcjonalnie do przepływu powietrza.
Dobór smarownicy mgły olejowej
Przy wyborze naolejacza należy wziąć pod uwagę elementy systemu, które wymagają smarowania. Istotne jest przy tym sprecyzowanie typu wymaganego smarowania dla każdej części systemu.
Ważne jest także, aby pamiętać, że każde urządzenie wymaga innej ilości smaru i nie zalecane jest stosowanie jednej smarownicy do smarowania wszystkich elementów systemu. W tym wypadku należy poszczególne naolejacze dopasować do odpowiednich miejsc, które mają zostać naolejone. Dla prawidłowego funkcjonowania naolejacza niezbędne jest zapewnienie minimalnego przepływu. Proponowane smarowniczki sprawdzą się przy prostych obwodach pneumatycznych, choć wybór powinien uwzględniać docelowe charakterystyki przepływowo-ciśnieniowe, które wskazał producent.
Porównanie automatycznych smarownic pneumatycznych i smarownic ręcznych
Oferowane produkty to nowoczesna i w pełni zautomatyzowana forma dozowania smaru, mająca wiele zalet w odniesieniu do smarowania ręcznego.
Smarowniczki są wolne od czynnika ludzkiego (rozproszona odpowiedzialność i konsekwencje takie jak przesmarowanie czy brak smarowania) i w odróżnieniu od ręcznych towotnic nie jest potrzebna duża siła fizyczna i czas operatora związany z obsługą narzędzia. Ponadto automatyczna smarowniczka do prawidłowego dozowania nie wymaga zatrzymywania maszyny, co często jest spotykane w przypadku jej odpowiedników ręcznych (uciążliwy dostęp do punktów smarowych). Kolejnym ważnym atutem i przewagą jest równomierność smarowania (rozumiana jako dawkowanie smaru jak i systematyczność w długim okresie). Jest to ważne, gdyż np. przesmarowanie może spowodować uszkodzenie uszczelnienia, a brak smaru spowodować tarcia, nadmierną eksploatację komponentów maszyny jak i całej aplikacji.
Jeśli chodzi o systematyczność smarowania, brak ciągłości w gospodarce smarowniczej zakładu zastępowany bywa procedurą smarowania okresowego. Powoduje to często nadmierne smarowanie na początku, by w kolejnych okresach odczuwalne były niedobory smaru. Ta nierównomierność wynika często ze zbyt długiego czasu pomiędzy czynnościami smarowniczymi i jest charakterystyczna dla tradycyjnych smarownic. Problem ten nie występuje w naolejaczach, gdzie odpowiednie dawki smaru są cyklicznie aplikowane do układów.
Dodatkowo naolejacze powietrza ułatwiają kontrolę smaru, równomierne i powtarzalne aplikowanie go do wszystkich urządzeń i maszyn w układzie podczas pracy, są wolne od zapyleń, zabrudzeń zewnętrznych itd. Stanowią dzięki temu ważny element każdego układu centralnego smarowania instalacji przemysłowych, które w sposób najbardziej bezpieczny i profesjonalny zapewniają bezpieczeństwo bezawaryjnej pracy maszyn, ciągłość procesów oraz bezpieczeństwo operatorów.
Zasada działania smarownicy pneumatycznej
Zasada działania naolejaczy pneumatycznych polega na użyciu zjawiska spadku ciśnienia w zwężce w odniesieniu do poziomu ciśnienia statycznego na otworze dolotowym oraz zbiorniczku z olejem.
Olej smarownicy odciągany jest ze zbiornika wężem i wkraplany rurką do zwężki – wszystko dzieje z powodu występującej różnicy ciśnień. Intensywność naolejania regulujemy dławikiem, natomiast wkręt pełni rolę zaworu odcinającego tj. napełnianie zbiorniczka smarowniczki olejem nie wymaga od nas odcinania zasilania czy przerwania pracy mechanizmu napędowego. Krople oleju smarownicy nie wpadają bezpośrednio do kanału przepływowego, ale są dołączane przez sprężone powietrze przepływające otworem, tuleją aż do zbiornika. Z niego także tylko nieduże krople dostają się do wypływającego otworem powietrza, z kolei większe krople spadają w głąb zbiornika.
Dobre praktyki, czyli jak wydłużyć żywotność systemu smarowania
W celu maksymalizacji poprawności i niezawodności działania smarownic automatycznych należy przestrzegać kilku ważnych zasad. Z punktu widzenia aplikacji, duże spadki ciśnienia roboczego są niepożądane, podobnie jak luki - błędy w systemach smarowania. Poprawna instalacja punktów wejścia mgły olejowej dla każdej aplikacji jest standardem. Każda aplikacja jest inna - należy o tym pamiętać przy konfiguracji ciśnienia powietrza oraz ilości aplikowanego oleju. Odprowadzenie mgły olejowej jest ostatnim, lecz równie ważnym etapem prawidłowego procesu smarowniczego.
Faq - Smarownice pneumatyczne - Najczęściej zadawane pytania
Instrukcje jak uzupełnić olej w smarownicy przedstawia przygotowany przez nas film:
https://youtu.be/iI8PnSVof8I
Najczęściej smarownice liniowe znajdują zastosowanie w miejscach gdy ich użycie jest sporadyczne. Dzięki swoim niewielkim rozmiarom są łatwe w montażu i nie przeszkadzają w użytkowaniu nawet bezpośrednio przed np. narzędziem pneumatycznym.
Naolejacze zwane są zamiennie smarownicami, są urządzeniami do nasycania powietrza odpowiednim olejem w celu smarowania odbiornika tego wymagającego.
Naolejacz powietrza działa poprzez wytwarzanie drobnego mgiełkowania oleju, które jest niesione przez przepływ powietrza do różnych części systemu pneumatycznego. Kiedy powietrze przepływa przez naolejacz, przyciąga drobinki oleju i niesie je dalej do narzędzi lub komponentów, które wymagają smarowania.
Korzystanie z naolejacza powietrza ma wiele korzyści. Przede wszystkim, przedłuża żywotność narzędzi i komponentów pneumatycznych przez zapewnienie stałego smarowania. Ponadto, poprawia efektywność pracy narzędzi, zapobiega korozji, a także zmniejsza ryzyko awarii i związane z tym koszty.
Naolejacze powietrza zazwyczaj wykorzystują specjalne oleje pneumatyczne, które są dostosowane do specyfiki narzędzi pneumatycznych. Istotne jest, aby używać tylko oleju zalecanego przez producenta, ponieważ nieodpowiedni olej może prowadzić do uszkodzeń urządzenia.
Tak, naolejacze powietrza wymagają regularnej konserwacji, aby zapewnić ich prawidłowe działanie. Konserwacja może obejmować czyszczenie, sprawdzanie i uzupełnianie poziomu oleju, a także okresowe sprawdzanie i regulację przepływu oleju.
Potencjalne zagrożenia związane z użyciem naolejacza powietrza obejmują przeciek oleju, uszkodzenie urządzenia z powodu nieodpowiedniego oleju, a także możliwość odniesienia obrażeń przez operatora w wyniku nieprawidłowej obsługi.
Sygnały, które mogą świadczyć o potrzebie naprawy lub wymiany naolejacza powietrza, obejmują niewłaściwy przepływ oleju, wyciek oleju lub powietrza z urządzenia.
Jeśli naolejacz powietrza nie działa poprawnie, należy natychmiast przestać go używać i skontaktować się z wykwalifikowanym technikiem. Nieprawidłowe działanie naolejacza może prowadzić do uszkodzenia narzędzi pneumatycznych lub wszystkich odbiorników wchodzących w skłąd systemu.
Naolejacze powietrza są szeroko stosowane w wielu sektorach przemysłu, takich jak przemysł motoryzacyjny, przemysł ciężki, przemysł lotniczy, przemysł stoczniowy i wiele innych. Są one niezbędne tam, gdzie narzędzia pneumatyczne są intensywnie eksploatowane.
Opiekunem kategorii jest:
Magdalena Skotnica
Młodszy doradca ds. techniczno-handlowych
E-mail: przygotowaniepowietrza@pneumat.com.pl
Biogram
Absolwentka Mechaniki i Budowy Maszyn oraz Energetyki Wydziału Mechaniczno-Energetycznego Politechniki Wrocławskiej. W firmie Pneumat poszerza wiedze z zakresu bloków przygotowania powietrza oraz zaworów bezpieczeństwa. Interesuje się odnawialnymi źródłami energii oraz możliwościami jakie płyną z wykorzystania naturalnych zasobów odnawialnych. Prywatnie miłośniczka podróży.
Opiekunem kategorii jest:
Magdalena Skotnica
Młodszy doradca ds. techniczno-handlowych
E-mail: przygotowaniepowietrza@pneumat.com.pl
Absolwentka Mechaniki i Budowy Maszyn oraz Energetyki Wydziału Mechaniczno-Energetycznego Politechniki Wrocławskiej. W firmie Pneumat poszerza wiedze z zakresu bloków przygotowania powietrza oraz zaworów bezpieczeństwa. Interesuje się odnawialnymi źródłami energii oraz możliwościami jakie płyną z wykorzystania naturalnych zasobów odnawialnych. Prywatnie miłośniczka podróży.
Skontaktuj się z nami wybierając interesujący Cię region