- MS-LOE
MS-LOE
- Produkty
-
Opiekunem kategorii jest:
Mateusz Kędzierski
Manager Rozwoju Produktu
tel.: 518 307 858
email: mateusz.kedzierski@pneumat.com.pl
Biogram
Absolwent Politechniki Poznańskiej (kierunek Mechatronika na Wydziale Budowy Maszyn i Zarządzania) posiadający ponad 12-letnie doświadczenie w dziedzinie pneumatyki i automatyki przemysłowej. Wyspecjalizowany w doborze i optymalizacji układów pneumatycznych. W firmie Pneumat. odpowiedzialny za rozwiązania FESTO.
Opiekunem kategorii jest:
Mateusz Kędzierski
Manager Rozwoju Produktu
tel.: 518 307 858
email: mateusz.kedzierski@pneumat.com.pl
Absolwent Politechniki Poznańskiej (kierunek Mechatronika na Wydziale Budowy Maszyn i Zarządzania) posiadający ponad 12-letnie doświadczenie w dziedzinie pneumatyki i automatyki przemysłowej. Wyspecjalizowany w doborze i optymalizacji układów pneumatycznych. W firmie Pneumat. odpowiedzialny za rozwiązania FESTO.
Faq - Smarownica, naolejacz Festo MS-LOE - Najczęściej zadawane pytania
Smarownica MS-LOE Festo to urządzenie, które wprowadza precyzyjnie dawkowane ilości środka smarnego (oleju) do strumienia sprężonego powietrza w układach pneumatycznych. Jej zadaniem jest smarowanie elementów systemu pneumatycznego, takich jak siłowniki i zawory, co zwiększa ich żywotność i zapewnia optymalne warunki pracy.
Wersje MS4-LOE, MS6-LOE, MS9-LOE i MS12-LOE różnią się rozmiarami i przepustowością, co pozwala na dostosowanie ich do różnych aplikacji. Każda z nich jest przeznaczona do systemów pneumatycznych o różnych wymaganiach dotyczących przepływu powietrza, od mniejszych systemów o niskim przepływie (MS4) po duże instalacje o wysokim przepływie (MS12).
Smarownice MS-LOE są stosowane w systemach pneumatycznych, aby zapewnić smarowanie elementów ruchomych, co zmniejsza tarcie, zużycie oraz poprawia ogólną wydajność i trwałość urządzeń. Ich główne zastosowania obejmują przemysł produkcyjny, montażowy, systemy transportu pneumatycznego oraz automatyzację.
Smarownica MS-LOE działa na zasadzie wtrysku dozowanej ilości oleju do strumienia sprężonego powietrza. Powietrze przepływa przez smarownicę, gdzie ma miejsce delikatne dodawanie kropli oleju do przepływu, co pozwala na smarowanie ruchomych części systemu pneumatycznego w sposób ciągły i precyzyjny.
Poszczególne modele różnią się przede wszystkim maksymalnym przepływem powietrza, który mogą obsłużyć. MS4-LOE obsługuje przepływy do około 2 200 l/min, MS6-LOE do 7 200 l/min, MS9-LOE do 18 000 l/min, a największy model, MS12-LOE, może pracować z przepływami powietrza nawet do 22 000l/min.
Smarownice MS-LOE są szczególnie polecane w środowiskach, gdzie praca siłowników i innych elementów pneumatycznych odbywa się w trudnych warunkach, takich jak wysokie obciążenia, intensywne użytkowanie czy środowiska o podwyższonym poziomie wilgoci lub zanieczyszczeń. Są one idealne dla przemysłu samochodowego, maszynowego i obróbczego.
Tak, smarownice MS-LOE są zaprojektowane do precyzyjnego dozowania środka smarnego, co sprawia, że doskonale nadają się do systemów, w których dokładność i powtarzalność są kluczowe. Dzięki regulacji ilości oleju, użytkownik może dostosować smarowanie do specyficznych potrzeb swojej aplikacji.
Zastosowanie smarownicy MS-LOE zwiększa żywotność komponentów pneumatycznych poprzez redukcję tarcia i zużycia. Regularne smarowanie poprawia również efektywność systemu, zmniejsza ryzyko awarii oraz minimalizuje konieczność częstych napraw i konserwacji.
Tak, smarownice MS-LOE, jak każde urządzenie pneumatyczne, wymagają okresowej konserwacji. Obejmuje to kontrolę poziomu oleju w zbiorniku, sprawdzenie szczelności układu oraz regularne czyszczenie, aby zapewnić niezakłócone działanie.
Do smarownic MS-LOE zaleca się stosowanie wysokiej jakości olejów smarowych przeznaczonych do systemów pneumatycznych. Oleje te muszą być kompatybilne z materiałami stosowanymi w urządzeniach pneumatycznych oraz nie mogą zawierać substancji, które mogłyby powodować uszkodzenia uszczelek czy innych elementów.
Smarownice MS-LOE wyposażone są w pokrętło regulacyjne, które pozwala precyzyjnie dostosować ilość wtryskiwanego oleju do potrzeb aplikacji. Ustawienia można dostosować do przepływu powietrza oraz rodzaju obciążenia w systemie pneumatycznym.
Brak lub niewłaściwe smarowanie może prowadzić do nadmiernego tarcia, co zwiększa zużycie elementów systemu, a także może prowadzić do zatarcia siłowników i zaworów. Długotrwałe zaniedbanie smarowania może doprowadzić do kosztownych napraw i przestojów w produkcji.
Nadmierne smarowanie może prowadzić do gromadzenia się oleju w układzie, co może zanieczyszczać przewody i elementy pneumatyczne. Może to zmniejszyć wydajność systemu, a w skrajnych przypadkach prowadzić do awarii niektórych komponentów, takich jak zawory lub siłowniki.
Tak, smarownice MS-LOE są zaprojektowane do pracy w standardowych systemach pneumatycznych, które operują na ciśnieniach roboczych od 1 do 16 bar, a MS4-LOE do 12 bar. Tam gdzie wymagany jest certyfikat UL-1, smarownice mogą pracować do ciśnienia 10 bar.
Tak, smarownice MS-LOE są elastyczne i mogą pracować w systemach o zmiennej prędkości przepływu powietrza. Dzięki regulacji ilości oleju można dostosować je do różnych warunków pracy, zapewniając optymalne smarowanie bez względu na zmienne warunki operacyjne. W przypadku bardzo małych przepływów należy zwrócić uwagę na parametr: minimalny przepływ dla funkcji smarowania. Poniżej tej wartości olej nie będzie dostarczany do strumienia powietrza.
Wymiary różnią się w zależności od modelu. MS4-LOE jest najmniejsza, co czyni ją idealną do kompaktowych instalacji, natomiast MS12-LOE jest największa i stosowana w dużych systemach przemysłowych. Każdy model ma swoje specyfikacje wymiarowe, które należy uwzględnić przy projektowaniu systemu pneumatycznego. Szerokość modułów to odpowiednio: MS4 – 40 mm, MS6 – 62 mm, MS9 – 90 mm i MS12 – 124 mm.
Smarownice MS-LOE mogą być montowane na różne sposoby, w zależności od potrzeb instalacyjnych. Mogą być zamontowane bezpośrednio na ścianie lub w specjalnych modułach w ramach systemów przygotowania powietrza Festo.
Tak, smarownice MS-LOE mogą być stosowane w systemach mobilnych, takich jak maszyny budowlane czy pojazdy przemysłowe, pod warunkiem, że system pneumatyczny jest wyposażony w odpowiednie zbiorniki powietrza oraz olej smarowy. W zakresie temperatur od -10 do 60°C.
Najczęstsze problemy to zanieczyszczenie oleju, zużycie uszczelek lub zatykanie się dysz wtryskujących olej. Regularna konserwacja, w tym czyszczenie i kontrola stanu smarownicy, pozwala na uniknięcie tych problemów.
Wybór odpowiedniego modelu zależy od wielu czynników, takich jak maksymalny przepływ powietrza w systemie, ciśnienie robocze, rodzaj aplikacji oraz ilość ruchomych części wymagających smarowania. MS4-LOE jest odpowiednia do mniejszych aplikacji, a MS12-LOE sprawdzi się w dużych, intensywnych systemach przemysłowych.
Częstotliwość konserwacji zależy od intensywności użytkowania systemu pneumatycznego. W systemach o dużym natężeniu pracy zaleca się sprawdzanie poziomu oleju co kilka dni oraz regularne czyszczenie dysz wtryskujących. W aplikacjach o niższej intensywności konserwacja może być przeprowadzana co kilka tygodni.
Tak, smarownice MS-LOE mogą być stosowane z różnymi rodzajami olejów smarowych, jednak ważne jest, aby wybierać oleje zgodne z wymaganiami producenta i odpowiednie dla aplikacji. Należy unikać olejów, które mogą uszkodzić uszczelki lub inne elementy systemu.
Smarownice MS-LOE nie są zalecane do aplikacji, w których nie jest wymagane smarowanie. W takich przypadkach można zastosować systemy pneumatyczne, które nie potrzebują dodawania oleju, aby uniknąć niepotrzebnego zanieczyszczenia układu.
Tak, smarownice MS-LOE mogą pracować w środowiskach o podwyższonej wilgotności.
Brak smarowania może prowadzić do przedwczesnego zużycia ruchomych części, takich jak siłowniki i zawory, co zwiększa ryzyko awarii, skraca żywotność komponentów i zwiększa koszty eksploatacyjne. Smarowanie jest kluczowe dla prawidłowego działania systemu pneumatycznego.
Smarownice MS-LOE mogą być zamontowane w umiarkowanych temperaturach do 60°C, ale naolejone powietrze może być wykorzystywane w aplikacjach wysokotemperaturowych. Wtedy konieczne jest stosowanie specjalnych olejów odpornych na temperaturę oraz regularne monitorowanie warunków pracy.
Smarownice MS-LOE są częścią modułowych systemów przygotowania powietrza Festo, co pozwala na elastyczność w konfiguracji systemu. Możliwość łączenia różnych modułów (filtry, regulatory ciśnienia, smarownice) w jeden zintegrowany system zwiększa funkcjonalność oraz ułatwia montaż i konserwację.
Niektóre modele smarownic mogą być wyposażone w systemy monitorowania poziomu oleju, które informują operatora o konieczności uzupełnienia. Standardowe modele MS-LOE wymagają ręcznego uzupełniania oleju, jednak istnieje możliwość automatyzacji tego procesu w zaawansowanych instalacjach. Dolewanie oleju nie wymaga odpowietrzania układu i może być przeprowadzone w każdym momencie.
Główne korzyści to zwiększona żywotność elementów pneumatycznych, mniejsze ryzyko awarii, niższe koszty konserwacji oraz lepsza efektywność systemu. Stosowanie smarownic MS-LOE pozwala na długotrwałą, bezproblemową pracę systemów pneumatycznych, co przekłada się na wyższą produktywność i niższe koszty operacyjne.