Mocni w działaniu
Ponad 40 lat na rynku

Tłoczysko a tłok do siłownika – różnice, konstrukcja

Tłok a tłoczysko siłownika pneumatycznego

Tłok oraz tłoczysko siłownika pneumatycznego są kluczowymi elementami w systemach pneumatycznych, które odgrywają zasadniczą rolę w przekształcaniu energii sprężonego powietrza w energię mechaniczną. Mimo że oba komponenty są niezbędne do działania siłownika i często współpracują ze sobą, pełnią odmienne funkcje i charakteryzują się różnymi cechami konstrukcyjnymi.


Rysunek techniczny siłownika pneumatycznego

Tłok siłownika pneumatycznego

Tłok jest ruchomym elementem wewnątrz cylindra siłownika, który przemieszcza się wzdłuż jego osi. Główną funkcją tłoka jest przekazywanie energii z medium roboczego, czyli sprężonego powietrza, na elementy mechaniczne maszyny lub urządzenia. Tłoki w siłownikach pneumatycznych są zazwyczaj wykonane z metalu, np. aluminium lub stali, i mogą być pokryte warstwą ochronną zmniejszającą tarcie oraz zużycie.

Struktura tłoka zawiera zwykle jeden lub więcej pierścieni uszczelniających, które zapobiegają przeciekowi powietrza między różnymi komorami cylindra. Dzięki temu energia pneumatyczna jest efektywnie przekazywana i tłok może się poruszać z odpowiednią siłą. Tłok musi być precyzyjnie dopasowany do średnicy cylindra, aby zapewnić odpowiednią wydajność i trwałość całego systemu.

Konstrukcja tłoka oraz tłoczyska

Zaawansowane aspekty konstrukcji tłoka

Materiały - materiały użyte do produkcji tłoka muszą wykazywać się odpornością na ścieranie, korozję i zmęczenie materiałowe. Oprócz metali, jak stal czy aluminium, w niektórych zastosowaniach mogą być używane kompozyty lub specjalne polimery wzmocnione włóknem, które zapewniają lekką konstrukcję oraz dobre właściwości tłumienia drgań.

Geometria tłoka - kształt i wymiary tłoka są ściśle dostosowane do jego funkcji. Tłoki mogą posiadać różne profile, w zależności od oczekiwanego rozkładu siły, szybkości reakcji na zmiany ciśnienia oraz wymagań dotyczących uszczelnienia. Precyzyjna obróbka zapewnia minimalne luzy między tłokiem a cylindrem, co jest kluczowe dla efektywności i minimalizacji strat energetycznych.

Uszczelnienia - uszczelnienia tłoka są kluczowe dla zachowania ciśnienia wewnątrz cylindra siłownika i zapobiegania przeciekom. Materiały uszczelnień muszą być odporne na zużycie, działanie mediów (powietrza, ewentualnie smarów) oraz temperaturę pracy. Wybór odpowiedniego typu i materiału uszczelnień ma istotne znaczenie dla żywotności i niezawodności siłownika.

Filmik o produkcji tłoczyska siłownika

Tłoczysko siłownika pneumatycznego

Z kolei tłoczysko, zwane również trzpieniem tłoka, to pręt przenoszący ruch i siłę generowaną przez tłok na zewnętrzne elementy maszyny. Tłoczyska są zazwyczaj wykonane ze stali hartowanej, aby wytrzymać obciążenia i zapewnić długotrwałą, bezawaryjną pracę. Tłoczysko może przenosić ruch liniowy lub obrotowy, w zależności od rodzaju siłownika i wymaganej aplikacji.

W siłownikach pneumatycznych, gdzie precyzja i niezawodność są kluczowe, tłoczysko musi być odpowiednio wyważone i wyposażone w elementy, takie jak prowadnice czy łożyska, aby zapewnić płynną pracę i minimalizować zużycie. Uszczelnienia na tłoczysku również odgrywają ważną rolę, zapobiegając przedostawaniu się zanieczyszczeń do wnętrza cylindra oraz ucieczce sprężonego powietrza.

Tłoczysko w siłowniku pneumatycznym

Zaawansowane aspekty konstrukcji tłoczyska

Wytrzymałość - tłoczysko musi być zaprojektowane tak, aby wytrzymać siły działające w czasie pracy siłownika, w tym siły podłużne i boczne. Wymaga to odpowiedniego doboru materiałów, takich jak hartowana stal, oraz procesów obróbki, które zapewnią jego odporność na zginanie, skręcanie i ścieranie.

Powierzchnia - powierzchnia tłoczyska ma kluczowe znaczenie dla trwałości i efektywności pracy napędu pneumatycznego. Powinna być gładka i odporna na korozję, co często osiąga się poprzez chromowanie lub stosowanie innych powłok ochronnych. Dzięki temu tłoczysko ma minimalne tarcie względem uszczelnień i prowadnic, co przekłada się na mniejsze zużycie i dłuższą żywotność urządzenia.

Połączenia - końcówka tłoczyska, która łączy się z maszyną lub urządzeniem, musi być zaprojektowana w sposób umożliwiający łatwe i pewne połączenie, przy jednoczesnej możliwości przenoszenia wymaganych sił. Stosuje się różne rodzaje połączeń, mimo to najbardziej popularnym jest gwint.


Różnice konstrukcyjne i funkcjonalne

Podstawową różnicą między tłokiem a tłoczyskiem jest ich funkcja: tłok służy do przekształcania energii pneumatycznej w mechaniczną, podczas gdy tłoczysko przenosi tę energię na inne elementy. Konstrukcyjnie tłok jest elementem, który porusza się wewnątrz cylindra, natomiast tłoczysko jest częścią wystającą poza korpus siłownika i połączoną z maszyną lub urządzeniem.

Różnice te mają kluczowe znaczenie przy doborze siłownika do określonej aplikacji oraz przy jego konserwacji i naprawach. Wymiana uszkodzonego tłoka czy tłoczyska wymaga zrozumienia ich roli w mechanizmie siłownika, a także właściwego doboru materiałów i technologii, aby zapewnić optymalną pracę i wydłużyć żywotność urządzenia.


Zastosowania

Siłowniki pneumatyczne z tłokiem i tłoczyskiem znajdują szerokie zastosowanie w różnych dziedzinach przemysłu, od automatyzacji produkcji po pojazdy, urządzenia medyczne czy systemy kontroli ruchu. Ich precyzja, szybkość i niezawodność czynią je niezastąpionymi w wielu zaawansowanych aplikacjach inżynierskich.

2024-06-11

Pneumat.

Product Manager Sprężyn Gazowych

Autor:
Piotr Szmit
Doradca ds.
Techniczno – Handlowych

Product Manager Sprężyn Gazowych

Autor:
Piotr Szmit
Doradca ds.
Techniczno – Handlowych